En ik noem mijn boite ... eugh ...

En ik noem mijn boite ... eugh ...
- e-Flash

Je bent ondernemer en je bedenkt een dijk van een businessconcept. Super. Maar dat kind moet een naam hebben. Anders kan je nooit top of mind worden bij je prospects. Veel starters en onervaren zaakvoerders maken dan een kapitale fout: ze vernoemen hun bedrijf naar zichzelf. Tenzij je natuurlijk de meest originele naam ter wereld draagt. Maar Firma Peeters is niet meteen uniek. En dat alleen al weegt op de eventuele verkoopbaarheid mocht je ooit eens willen cashen. Leer daarom van de écht groten.

Historische helden

Steve Jobs koos voor Apple omdat hij zo graag appels at. En … omdat hij daarmee wilde verwijzen naar zijn grote held Isaac Newton. Starbucks refereert dan weer aan de eerste matroos in Moby Dick – hét verhaal over walvisvaarders. Ideaal om te verwijzen naar de rijke geschiedenis van de zeevaarders, die naast walvissen ook koffie verscheepten. 

Goddelijke inspiratie

In Japan spelen traditie en geloof een cruciale rol. De oprichters van Canon vonden hun inspiratie in de godenwereld. Oorspronkelijk heette het bedrijf Kwanon, naar een boeddhistische godin. Tot ze in 1947 hun naam veranderen in Canon.

Spelen met letters

Yahoo is een acroniem van ‘Yet Another Hierarchically Officious Oracle’ – ze begonnen namelijk als een hiërarchisch gestructureerde lijst met snelkoppelingen. En IKEA verwijst naar de initialen van oprichter Ingvar Kamprad. Aangevuld met de eerste letter van zijn ouderlijke boerderij (Elmtaryd) en zijn geboorteplaats (Agunnaryd). Dus tóch je eigen naam gebruiken. :)

Opportunistisch

Jeff Bezos wilde een naam met een ‘a’. Dé manier om altijd bovenaan in een alfabetische lijst te staan. Tegelijk is Amazon de naam van de langste rivier op aarde. Een perfect symbool voor een bedrijf dat het grootste ooit wilde worden.

Letterlijk verwoord

Lego komt van het Deense ‘leg godt’. En dat betekent ‘speel goed’. Simpel. Gewoon de essentie meteen in je naam. Virgin heet Virgin omdat ze heel klein begonnen zijn. Zó klein en zó onervaren dat de partners van oprichter Richard Branson zichzelf ‘complete maagden’ in de ondernemerswereld noemden. Virgins dus.

Corebusiness

Google inventariseert héél het internet. Een giganteske onderneming waarvoor je enorme rekenkracht en opslagcapaciteiten nodig hebt. Net daar verwijst de naam van het bedrijf naar: googol is een gigantisch groot getal – een 1 met honderd nullen.

Visuele verwijzing

De knoppen van de eerste Blackberry leken net bramen. Meteen de verklaring waarom de Canadese smartphonemakers hun toestel naar een vrucht vernoemden. En Pepsi is een letterbeeldig onderdeel van dyspepsia – een geleerd woord voor indigestie. Cola werd namelijk oorspronkelijk aangeprezen als middel voor een betere spijsvertering.

ElaN Languages

Oh ja … ElaN komt van ‘bezieling, toewijding en vuur’. Typisch voor hoe we vertalen en taaltrainingen geven. Tegelijk lees je het als een afkorting van European Languages. En waarom dan die hoofdletter ‘n’ op het eind van ElaN? Eerst stond elke letter in een ander lettertype. Om ons rijke dienstenaanbod in de verf te zetten. Een aanbod waar we ons elke dag met hetzelfde elan op toeleggen!